Shahzad op school bij het buitenspelen

Shahzad is bevriend met iedereen

Shahzad (6) uit India

Zittend op de vloer van een piepklein klaslokaal, leren 37 kinderen de namen van vogels, dieren en fruit. Een van de leerlingen is Shahzad (6). Hij is anders dan zijn klasgenoten; hij heeft het syndroom van Down.

Door zijn beperking kan Shahzad (nog) niet praten, maar zijn klasgenoten hebben hem geaccepteerd. Hun vriendschap wordt niet belemmerd door zijn beperkingen. Zoals de juf zegt: hij is bevriend met iedereen.

Verandering

Shahzad woont samen met zijn moeder Rukhsana, zijn zus en broer. Rukhsana is analfabeet, ze begrijpt dat haar zoon iets mankeert, maar wat precies weet ze niet. Ze steunt Shahzad volledig in zijn ontwikkeling en doet erg haar best: samen doen ze fysiotherapie en spelenderwijs oefenen ze ook zijn fijne motoriek.

Dat Shahzad nu speelt met vriendjes, naar school gaat en zich ontwikkelt, is te danken aan zijn oma. Toen hij 3 jaar was, bracht zij hem naar onze lokale partnerorganisatie. Shahzad werd opgenomen in het telerevalidatieproject Sambhav. Sindsdien is zijn leven enorm veranderd.

Begeleiding op maat

Met de juiste begeleiding en op maat gemaakte hulpmiddelen leerde hij lopen. Shahzad speelt ook graag met blokjes en pictogrammen die hij kreeg als onderdeel van het revalidatietraject. Een medewerker van de partnerorganisatie begeleidt Rukshana en leert haar hoe ze oefeningen doet met Shahzad.

Bekijk het verhaal van Shahzad

Sambhav maakt steun op maat voor Shahzad mogelijk

Onze partnerorganisaties in India staan voor een lastige opgave. Want hoe bereik je in dit uitgestrekte land zoveel mogelijk kinderen?

Onze nationale strategische partner, Jan Vikas Samiti (JVS), ontwikkelde een slimme oplossing: een online communicatieplatform, Sambhav (Hindi voor ‘mogelijk’) dat kinderen uit afgelegen dorpen, lokale zorgverleners en revalidatie-experts uit andere delen van het land met elkaar verbindt.

In de eerste drie jaar bereikten de veldwerkers, therapeuten en specialisten van de 19 aangesloten partnerorganisaties 249 kinderen. Voor elk kind houden ze een consult door video’s, chatgesprekken en foto’s te delen en te bespreken. Er wordt een diagnose gesteld en een behandelplan gemaakt, afgestemd op het kind.

De samenwerking versterkt de kinderen en helpt de gezondheidswerkers in de regio’s kennis, ervaring en expertise op te bouwen. Bovendien betekent deze manier van werken een enorme besparing in (reis)tijd en kosten.

Fysiotherapeut Hira van JVS is vanaf de start betrokken bij het traject van Shahzad. Vanuit standplaats Varanasi, ruim een uur rijden van het dorp van Shahzad, coördineert Hira via het platform de steun aan de jongen en zijn moeder. En ziet hij Shahzad stappen zetten.

Help jij ook mee om de toekomstkansen van kinderen met een handicap in India te verbeteren?

Steun kinderen zoals Shahzad