Jauhara staat midden in het leven
Jauhara (20) uit Oeganda
Jauhara mist haar linkeronderbeen. Toen zij drie jaar oud was, werd zij aangevallen door een dronken buurman die in het dorp tekeerging met een hakmes. Hij raakte Jauhara’s schedel en heeft haar onderbeen afgehakt. Jauhara kan zich nog herinneren wat er toen is gebeurd, maar wil er liever niet teveel aan denken. “Wat heeft het voor zin om daarmee bezig te zijn? Ik wil me richten op het heden en de toekomst, niet op het verleden.”
Na die moeilijke eerste jaren, staat Jauhara nu midden in het leven. Ze studeert aan de Effatha-school in de wijk Butabika, in het oosten van de Oegandese hoofdstad Kampala en woont daar op de campus. ”Ik wil secretaresse te worden. Bij een groot bedrijf, dat zie ik wel zitten!” Met haar ambitie zit het wel goed, want ondanks een lange schoolsluiting vanwege corona in Oeganda, heeft Juahara de Microsoft Office pakketten Word, Excel en Powerpoint onder de knie gekregen. ”Ik sta te boek als een fighter, dus dat gaat me zeker lukken. Met een beetje geluk beschik ik binnenkort over een eigen laptop; dat zou een enorme stimulans betekenen.”
De steun die Jauhara ontvangt
Het Liliane Fonds draagt al jaren zorg voor alle revalidatiekosten en andere noodzakelijke kosten, met inbegrip van onderwijs- en internaatkosten. Het revalidatiecentrum Katalemwa Cheshire Home, onze Strategische Partnerorganisatie in Oeganda, is voor het grootste deel verantwoordelijk geweest voor de algehele uitvoering. Haar familie een tijdlang voorzien van de juiste tools, met als doel zo goed mogelijk om te leren gaan met de beperking, maakte deel uit van het multidisciplinaire behandelingsplan.
“Ik wil later opkomen voor andere kinderen met een beperking.”
Het Liliane Fonds in Oeganda
Kinderen en volwassenen met een handicap worden in Oeganda nog vaak gediscrimineerd, vooral als het gaat om gezondheid, onderwijs en toegang tot het rechtssysteem. Sommige ouders verwaarlozen hun kind met een handicap omdat ze arm zijn, of omdat ze te weinig weten over de handicap en hoe ze daarmee om moeten gaan.